Titel: Ondernemend adviseren

 

Auteur:

Dit boek verscheen onder redactie van Frank Kwakman, hoogleraar Professionals & Ondernemerschap. In zijn rol als adviseur, publicist, docent en onderzoeker helpt hij professionals hun businessmodel te herzien en daarmee waarde te creëren in de veranderende markt. 

 

Voorwoord:

De ondertitel van het boek is: Van vakprofessional naar businesspartner in het midden- en kleinbedrijf. 

Dit boek is bedoeld voor professionals die de ambitie hebben een betere gesprekspartner te zijn voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Dit boek onderscheid zich, omdat zij zich niet richten op de adviseurs van grote en beursgenoteerde bedrijven.  In het midden- en kleinbedrijf bestaat een diversiteit aan bedrijven, van eenmansbedrijven tot bedrijven met 250 medewerkers met activiteiten in een scala van branches. 

De gedachte achter dit boek is dat als vakprofessional alleen met vakinhoud op pad gaan niet langer volstaatKennis en kunnen op de gebieden bedrijfskunde, advies en ondernemerschap zijn noodzakelijk. 

 

Hoofdstukken:

Deel 1: de professional als bedrijfskundige 

1 Ondernemen; levenscyclus, groeistrategie en ondernemerschap

2 Marketing en sales; positionering, propositie en marktbewerking

3 Organisatieontwerp; structuur, gouvernance en planning & control

4 Leiderschap; medewerkers, teamvorming en talentontwikkeling

5 Familiebedrijven; kenmerken, dynamiek en problematiek

 

Deel 2: de professional als adviseur

6 Adviseren; identiteit, vak en persoonlijke ontwikkeling

7 adviesproces; contract, fasering en resultaat

8 Adviesaanpak; expert, regisseur en ontwikkelaar

9 Trusted advisor; contact, vertrouwen en samenwerking 

10 Interventies; rapporten, teamwerk en individuele coaching

 

Deel 3: de professional als ondernemer

11 Ondernemerschap; marktgerichtheid, samenwerking en waardecreatie

12 Acquisitie; talenten, plan de campagne en focus

13 Relatiebeheer; klantenportfolio, loyaliteit en klantmanagement

14 Reputatie;  markkennis, merkopbouw en zichtbaarheid

15 Strategie; toekomst, businessmodel en onderscheidend vermogen